M-am trezit bulversata intr-o camera cu totul alba, cu un singur pat de o singura persoana, cu o masa langa pat, si doua telefoane, unul fix si altul mobil. M-am speriat initial, eram in spital. Nu eram eu pacientul, eu eram medicul de  garda intr-o zi de haos, nu mai  stiu exact ce data este si nici nu stiu ce zi este. Am uitat, defapt nu am mai reusit sa tin cont, am obosit putin zilele astea. Sunetul intens ma bruscheaza, era telefonul care suna, un alt apel. Un nou pacient, un nou inceput de depresie, dupa un alt deces. Ce sa ii zic oare in momentul asta ca sa il fac bine? Ce tratament as putea sa ii dau ca sa ii scurtez suferinta? Poate un antidepresor si un calmant. Dar astea vor tine cateva ore, apoi tot la fel se va trezi. Ii pot anestezia emotiile si simtirile pe o durata limitata, ii pot vorbi si ii pot opri plansul doar pentru cat timp sta cu mine, apoi cine stie.
Este apelul de la 3 dimineata. De data asta este un domn mai in varsta, este venit inca de pe zi, cu o alcoolemie mult crescuta. Tocmai acum, la 3 dimineata s-a redus sub 0,5 %, si acum pot sa il vad ca asa este protocolul. Dur, imi zic in gand, nu am apucat sa dorm deloc, urcasem inainte cu 2 ore si pana m-am acomodat cu patul de spital si lenjeria decedatilor, mi-a sunat telefonul. Dar, sa nu ma indepartez, eram la domnul L., ii voi spune asa, si ma gandeam cum poti sa bei si sa ajungi la spital? Eram chiar in colera cu gandul ca unii nu se pot controla.
Am coborat in urgenta, am luat dosarul pacientului L., si am intrat in rezerva. Ma prezint, sunt medicul psihiatru de urgenta, nu pare foarte confortabil deoarece sunt cu masca la gura si parca nu realizez un contact prea bun din prima. Se prezinta si el, incepem prin a-si cere scuze ca ma deranjeaza, iar eu explicandu-i ca nu are de ce sa isi ceara scuze, ca asta e meseria mea indiferent de ora la care vine si pentru ce vine. Poate am mintit putin la inceput, fiindca eram cu adevarat epuizata. Il intreb de ce este in unitatea de urgenta, si imi spune ca nu mai stie, nu isi mai aduce amine. Era zi, consumase alcool, a vazut stirile cu atatea decese in lume si si-a sunat prietenul apoi a mers la el ca sa mai consume ceva impreuna... iar in final a sfarsit aici. Fusese adus de pompieri. Era un barbat de vreun metru si 65 cm, slabut, cu un chip blajin, si o privire blanda, ar fi putut fi tatal meu cu care nu sunt in asa bune relatii, sau ar fi putut fi oricine apropiat mie.
L-am lasat sa respire putin si sa treaca momentul jenant de inceput. Am inceput sa imi fac consultul, cu istoric, afectiuni si tot restul. Apoi am ajuns la istoricul maladiei... avusese 3 copii, din care 2 au murit in urma cu cativa ani, unul in accident de masina iar altul sinucis. A facut si el, domnul L. O tentativa de suicid, dar nu i-a reusit. In urma cu un an jumate si-a pierdut si sotia, cea cu care avusese copii, cea cu care impartise tot. Mai ramasese pe lume cu un copil si un frate, cu care avea ceva relatii dar nu cele mai bune din lume. Locuia singur singurel. Si incepuse sa consume alcool dupa moartea sotiei.
A inceput sa planga.
Mi-am scoas masca pentru ca incepusem sa transpir si sa ma sufoc, imi venea mie sa plang ca m-am lasat sa fiu in colera impotriva lui inaintea consultului, ce ipocrita! Nu a fost profesional ce am facut, dar eram testata negativ, nu putea sa ii transmit nimic, decat sa iau, asa ca mi-am asumat riscul. Trebuia sa facem contact vizual si facial ca sa inteleaga ca il inteleg si ca sunt acolo la ora aia tarzie pentru el si sa il ajut. Sa il ajut? Cum as fi putut sa ii iau eu durerea doar cu un consult sau o spitalizare? Sau cum as fi putut sa ii zic ca medicatia asta va face bine si ca veti fi ca nou? O porcarie... eram emotionata de povestea lui de viata, si m-am simtit ca un rahat ca l-am judecat inainte sa intru in rezeva, inainte sa stiu cine este domnul L. cu adevarat. Si ce daca a consumat? Probabil ca si eu as fi ajuns in aceeasi postura daca as fi fost in locul lui.
Am continuat consultul, pana cand a inceput sa planga si sa isi ceara din nou scuze si sa imi multumeasca. M-am simtit jenata, cu adevarat jenata si am fost iarasi in colera, ca mi-am permis sa judec pe cineva inainte sa am detalii.  
Mi s-a intamplat de multe ori sa fiu judecata si sa judec, dar am invatat si invat pe zi ce trece ca exteriorul nu prea are treaba cu interiorul. Imi asum greselile si imi pare rau pentru ele. Nu o sa mai repet asta vreodata. Schimbarea sigur vine cu fiecare dintre noi.
Sper ca domnul L. sa fie bine. O sa aflu in garda urmatoare, pentru ca ne-a lasat numarul pentru programul de supraveghere.
Tu ce ai fi facut daca erai in locul domnului L?

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Malnutritia Protein-Energetica

Deviatii patologice ale coloanei vertebrale

Sindromul nevrotic